Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Facebook markedsføring

Jeg så et program om Michael Jackson her forleden dag. I dette programmet viste de mye skjermbilder av ulike nettsteder som hadde skrevet om han. Det som slo meg var at på samtlig sider de viste, så dukket Facebook logoen opp. Det viser hvor populært Facebook er om dagen. Ingenting varer evig heter det, men jeg tipper det fort vil gå noen år før Facebook sin kurve begynner å peke nedover. Derfor er Facebook viktig.

Hva kan bedrifter bruke Facebook til?

Det er mye, og det er skrevet hele bøker om emnet. Men i denne artikkelen skal det fokuseres på de små enkle virkemidlene, som kan øke ditt besøk og omsetning.Jeg konsentrerer meg om 4 relativt enkle hovedpunkt nå:

  • Facebook side
  • Liker boks
  • Liker link
  • Tips via Facebook
  • 1. Facebook side

    Generelt anbefaler jeg alle firma å opprette en Facebook side. Via denne siden kan du markedsføre firmaet ditt. Det kan være nyheter om produkter, konkurranser, generelle råd og tips innen sin bransje etc. Her kan folk følge ditt firma, og det du publiserer, kommer opp i profilen til de som følger deg. En side oppretter du på http://www.facebook.com/pages/create.php Hvis du blir noe forvirret over begreper som «profiler», «sider» og «grupper», anbefaler jeg å lese http://nrkbeta.no/2009/11/10/facebook-profil-side-eller-gruppe/ Hvis du vil følge gruppen til InBusiness AS, klikk deg inn på http://www.facebook.com/InBusinessAS

    2. Liker boks

    Hvis du har opprettet en Facebook side, kan du markedsføre din side på mange måter. En Facebook måte er å ha en såkalt «Liker boks» på ditt nettsted. Hos f.eks Deal ser den slik ut:

    Du oppretter den her http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box

    3. Liker link

    Dette er rett og slett en enkel Facebook link som du kan ha på ditt nettsted. Enten en generell på forsiden, eller på alle dine nettsider. Den ser slik ut:

    Man trykker typisk på en slik link, når man vil dele noe man synes sine venner bør se nærmere på. I nyhetsstrømmen ser man ofte venner som har klikket på slike «Liker» linker. De kan gi verdifulle linker inn til ditt nettsted.

    4. Tips en venn via Facebook

    Denne er nok den mest utbredte måten å spre budskap via Facebook. Typisk brukt på de fleste artikler i landets nettaviser. Når jeg klikker på Facebook linken på en nyhet, kommer jeg inn til Facebook, og kan herfra poste den til alle mine venner på Facebook. Slikt ser det ut:
    Da anbefaler jeg alle å prøve noe av dette 🙂

    Om forfatteren

    Arve

    Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no